G-klav

PIANO


Nu har jag snart spelat piano i fyra veckor och jösses vad lärorikt det är. :)
Måste lägga upp fockusen på ett helt annat sätt, läsa tonerna med teknik och känsla så beröringen inte blir fel.
Moterik träning dessutom!

Början av något fin..

Nu har jag äntligen satt igång med att skriva över min egna musik till datorn med äkta noter.
Tog mig bara så där tolv år men ändå!
Är lite seg, tog mig sex år att börja dansa och tolv att börja lära mig spela piano.
Men detta blir kanin känner jag på mig!
▐│: Torbjörn Karlsson är en enastående duktig pianist! :│▌
Alla hjärtans dag 14/2

Det var en helt fatastisk alla hjärtans dag, dagarna innan och dagarna efter.
Det blev en tre rättes kvällsfika med eget lyckat recept.
☺☺☺☺☺
Fick fem stycken smil:isar i betyg.


BRÖLLOP 9/7 2011

Mycket att planera till ett bröllop har jag kommit fram till,
det tar inte bara en månad att planera utan det är så mer. :P

Bröllopsschema

Skriv ned ett detaljerat schema över saker som bör göras dagen före bröllopet och på bröllopsdagen - när händer vad och vem har ansvar för vad?

Nedan följer ett exempel på bröllopsschemat som är plockat från den interaktiva planeringskalendern, i den kan man sortera ut vem som ska göra vad och se till att berörda får ett utskrivet exemplar på själva bröllopsdagen.

Här är exempel på uppgifter som man kan dela ut till andra.

 

Dagen före

Lämna festprogrammen till festlokalen.

 

Dagen före

Även bordsplaceringslappar och den stora bordsplaceringsskylten.

 

Dagen före

Transportera blommor till festlokalen. (man brukar kunna ha tillgång till en kyl så att blommorna håller sig, speciellt blomsterbågen om man ska ha en sådan).

 

Dagen före

Lämna ombyte och övernattningssaker för bröllopsnatten.

 

Dagen före

Hämta hårblommor som ska tas med till frisören, de förvaras i kylen under natten.

 

Bröllopsdagen

Hämta bludbuketten, corsage mm.

 

Bröllopsdagen

Transportera bröllopstårtan till festlokalen, låt den stå kallt.

 

Bröllopsdagen

Se ut ett par personer att dela ut det utanför kyrkan eller vigsellokalen.

 

Bröllopsdagen

Installera ev. band som skall spela. Se till att dessa får mat och dryck samt att de hinner göra en soundcheck innan.

 

Bröllopsdagen

Ta med vigselprogram till vigsellokal och dela ut till gästerna. (det brukar vara toastmasterns uppgift).

 

Bröllopsdagen

Anteckna vem som ger vad vid presentöppningen.

 

Bröllopsdagen

Se till att presenterna och annat värdefullt transporteras hem från festlokalen direkt efter festen, för att undvika stöld.

 

Bröllopsdagen

Ordna ev. paraplyer. (det kan ju ev regna).

 

Efter bröllopet

Utse någon att återlämna allt som är hyrt.

 

Efter bröllopet

Utse någon att ta hand om räkningar och andra praktiska detaljer om ni ska åka på en lång ”smekmånad”.

 

 

12 månader - 6 månader innan

 

 

Teckna bröllopsförsäkring. Bröllopstorget har i samarbete med Atava tagit fram en skräddarsydd bröllopsförsäkring som hjälper dig att genomföra ditt bröllop även om det kommer grus i maskineriet. Bestäm datum och tid för bröllopet. Bestäm vem som ska vara värd för bröllopet. Läs mer under Festen, rubrik "Värdar" om vad det innebär att vara värd för ett bröllop. Gör upp en preliminär budget. Bestäm tema: borgerligt eller kyrkobröllop. Boka kyrka eller annan vigsellokal. På vissa platser och under populära tidpunkter måste man vara ute i mycket god tid. Bestäm antalet gäster. Boka lokal för bröllopsfesten. På vissa platser och under populära tidpunkter måste man vara ute i mycket god tid. Välj ut tärnor och marskalkar. Planera mottagning/ middag. Ta reda på om det behövs catering beroende på typ av lokal. Välj cateringfirma vid behov. Boka fotograf. Speciellt om det är en populär fotograf eller ni gifter er en populär tidpunkt. Välj ut och boka en duktig frisör till brud, brudgum. Eventuellt också tärna/marskalk. Boka egen transport. Boka hotell för bröllopsnatten. Boka bröllopsresa. Boka musik/ underhållning/ solist för vigseln och festen.

 

 

6 månader - 3 månader innan

 

 

Utse en toastmaster eller toastmadame. Börja titta på vigselring/ vigselringar. Ta god tid på er när ni provar ut rätt storlek. Om du tvekar mellan två storlekar, välj den större. Om man har två ringar behöver ringarna vara lite större eftersom huden skjuts undan mer. Beställ dem gärna utan gravering först, då kan ni prova ringarna och syna dem noga för att se att de är OK. Nu är det hög tid att ha bestämt sig för en klänning och matchande underkläder och andra tillbehör. Glöm för all del inte skorna! Välj ut brudgummens och marskalkens kläder och prova ut rätt storlek. Glöm inte skorna! Börja se ut tärnornas klänningar om ni står för dessa. Bestäm ett ev. färgtema. Börja fundera på om ni vill ha personliga detaljer för vigseln eller festen. T.ex. sydda konfettipåsar och/ eller egengjorda bordsdekorationer för festen. Komplettera gästlistan. Inhandla material för att göra egna inbjudningskort. Skriv önskelista på presenter. (Finns på Bröllopstorget) Utse en kontaktperson som har hand om frågor. Utse en präst eller annan vigselförrättare. Bestäm en tid med denne ca 3-2 månader före vigseln då ni kan gå igenom hur ni vill ha cermonin. Vill du ha långa naglar, då är det dags att börja tänka på det nu. Under "Skönhet" kan du läsa mer om nagelskötsel. Bestäm om ni vill ha lysningmottagning. En sådan brukar ofta hållas några veckor före bröllopet. Nämn det i samband med inbjudan.

I love you ♥

3 månader - 2 månader innan

 

 

Beställ hindersprövning från skattemyndigheten. Obs! Gäller i fyra månader. Läs mer om hindersprövning under Vigsel, rubrik "Juridik". Om ni ska ha färdigtryckta inbjudningskort och övriga trycksaker, beställ det nu. Fundera över övernattning för gästerna. Förslag på övernattning, telefonnummer och priser kan ni skriva på ett separat blad i samband med inbjudan. Boka ev transport för gästerna. Nämn det i samband med inbjudan. Skriv inbjudningskorten och skicka iväg dem så snart som möjligt men senast 7 veckor innan bröllopet. Sätt o.s.a. 1-1,5 månad före bröllopet. Checklista för vad som bör stå på inbjudningskortet finns under Brudpar, rubrik "Inbjudningskort". Skriv ev. äktenskapsförord. Frisörens tid bör nu vara bokad, men beställ tid för konsultation när du vet hur klänningen kommer att se ut. Frisören ger tips om frisyr, färgkombinationer, blommor och dyl. Tänk på påklädning och sminkning samtidigt! Utse en duktig florist. Bestäm vad det ska vara för blommor i brudbuketten, ev tärnbukett och corsage för brudgummen och en enklare för marskalken. Eventuellt blombåge, utsmyckning i kyrkan eller festlokalen. Planera vigseln, bestäm vilka psalmer och marscher som ska spelas. Träffa vigselförrättaren och kantorn. Se över musiken, underhållningen eller solistuppträdandet som ska ske i samband med vigseln. Börja skriva vigselprogrammet. Beställ från tryckeri/skriv ut själva. Se exempel under Vigsel. Bestäm meny och provät den gärna. Gör upp alla detaljer med festarrangören, köket eller cateringfirman. Se över musiken och underhållningen på festen. Börja utforma festprogrammet. Beställ från tryckeri/skriv ut själva. Se exempel under Festen. Beställ bröllopstårta. Förbered ev. byte av id- handlingar om en av er byter efternamn. Se till att passen gäller inför bröllopsresan. Tänk också på att passet måste ha samma namn som resan är bokad i. Förbered hos passmyndighet. Läs mer under Bröllopsresa rubrik "Resmål och Tips".

 

1 månad innan

 

 

 

Gör upp alla detaljerna med fotografen. Dags att börja gå in skorna! Gå i dem en stund varje dag så kommer de att kännas som dina favorit tofflor på den stora dagen! Ha en slutlig provning av klänningen. Se även till att brudgummens kläder är i sin ordning. Boka skönhetssalong för ansiktsbehandling och vård av naglar (detta kan även gälla mannen). Slutför vigselprogrammet för kyrkan eller om ni ska ha en borgerlig vigsel. Slutför festprogrammet! Kom ihåg att om ni presenterar gästerna i festprogrammet eller om ni har bordsplaceringen däri, så sammanställ detta så sent som möjligt så att festprogrammet uppdateras med ev. sena av-anmälningar. Försök ha det avklarat 1 vecka före bröllopet, för att undvika stress. Börja öva att dansa brudvals. Köp presenter till medhjälpare såsom marskalk och tärna. Boka ev hotellrum eller annat boende för långväga gäster. Gör en slutlig kontroll av egen och gästers transport. Ordna med morgongåva/gåvor. Kontakta lokaltidningen för en ev annons. Ordna med de praktiska detaljerna inför bröllopsresan: Valuta, resecheckar och dyl. Skriv ned ett detaljerat schema över vad de inblandade har i uppdrag att göra- när händer vad och vem har ansvar för vad? Glöm inte bort att se till att alla berörda får ett exemplar. Till just detta är planerings-filtret bra.

 

1 månad - 1 vecka innan

 

Välj ut en ny doft och använd den endast under tiden kring ditt bröllop. Med hjälp av samma doft kan du senare återskapa känslor från bröllopet.

 

2 veckor - 1 vecka innan

 

Lämna eventuellt in förlovningsringarna för putsning. Stäm av med festarrangören, köket eller cateringfirman om slutligt antal gäster. Generalrepetition med vigselförrättaren/ prästen om ni ska ha kyrkobröllop. Ge denne godkänd hindersprövning. Öva på vigselceremonin. Kontakta ev. organist. Skriv ev. egna löften. Hämta ut vigselringen/vigselringarna (och förlovningsringarna om de tidigare lämnades in på putsning). Prova kläderna en sista gång, det kanske behövs vissa justeringar. Besök skönhetssalongen för ansiktsbehandling. Om möjligt ta naglarna ännu senare i veckan så de är fräscha in i det sista. Gör en slutlig koll så att planeringen med alla arrangemangen fungerar, tex. kring bröllopsceremonin, bröllopsfesten, bröllopsnatten och bröllopsresan. Eventuella bokningsavgifter och kontrakt bör avklaras. Om ni planerar att åka på bröllopsresa tätt inpå bröllopet, börja förbered packningen redan nu, tex genom att anteckna det ni ska ha med er. Gör en bordsplacering. (Mall finns på Bröllopstorget) Görs när man har fått svar ifrån samtliga gäster. Gör upp stora skisser av bordsplaceringen att sätta upp i festlokalen - så att gästerna vet vart de ska ta vägen.

 

<span>1 dag innan</span>

 

 

 

Hämta tårtan och transportera den till festlokalen, låt den stå kallt. Transportera blommor till festlokalen. (man brukar kunna ha tillgång till en kyl så att blommorna håller sig, speciellt blomsterbågen om man ska ha en sådan) Hämta hårblommor som ska tas med till frisören, de förvaras hemma i kylen under natten. Lämna festprogrammen till festlokalen. Även bordsplaceringslappar och den stora bordsplaceringsskylten. Om du hyr klänning, frack eller liknande prova dagen innan bröllopet för att försäkra dig om att storleken är rätt. Packa en necessär med sax, nål och tråd, knappnålar, plåster etc. för nödfall. Lämna in bröllopsklänningen med tillbehör hos frisören om du ska ha hjälp med påklädnaden. Naturligtvis kan du även ta med den på bröllopsdagen om du vill. Packa väska/väskor för bröllopsnatten och se till att den blir inlämnad där ni ska bo för natten. Slappna av tex. genom ett bubbelbad eller badbomb. Antingen kan man sova tillsammans, eller så kan man åka till bästa väninnan/syster att ha en trevlig spa-kväll tillsammans. Likaså kan mannen umgås med bästa vännen/brodern och ha en lugn kväll tillsammans. Lägg er i god tid!

 

Bröllopsdagen

 

Börja se ut bröllopsklänning och tillbehör. Sov länge, ät en ordentlig frukost. Ta det lugnt och njut av dagen! Gör er iordning! Sminkning och håruppsättning osv. för bruden. Rakning osv. för brudgummen. Samla ihop allt bruden ska ha med sig till frisören och under dagen: necessär med förnödenheter, ev. hårblommor eller diadem, smycken, underkläder, klänning, skor, ev strumpor och strumpeband osv. Glöm ej ringen/ringarna. Hämta brudbuketten och andra blommor. Be någon ta med sig paraplyer åt er om det ser ut att bli regn. Be någon ta med vigselprogram till vigselplatsen och dela ut till gästerna. Be någon ta med och dela ut ris eller konfetti vid vigselplatsen, ibland är vanligt ris inte tillåtet, läs under Vigsel/ "Vigselakten". Se till att någon välkomnar ev. band som skall spela. Se till att dessa får mat och dryck samt att de hinner göra en soundcheck innan gästerna anländer. Se till att någon antecknar vem som ger vad vid presentöppning. Det underlättar sedan när man ska skriva tackkorten. Se till att presenterna och annat värdefullt transporteras hem från festlokalen direkt efter festen, för att undvika stöld.

 

Efter bröllopet

 

Utse någon att återlämna allt som är hyrt. Utse någon att ta hand om räkningar och andra praktiska detaljer om ni ska åka på en lång smekmånad efter bröllopet. En månad efter bröllopet är det brukligt att skicka tackkort till alla gäster. Om ni åker på en längre bröllopsresa direkt efter kan ni skicka dem när ni kommer hem. Bättre sent än aldrig!

Snart händer det !

SMIL

*En duracellkanins liv*

RSS 2.0